درب ضد حریق,درب ضد سرقت

درب ضد حریق

  • سه شنبه 27 اسفند 1398
  • 8625 نفر

درب ضد حریق | درب ضد حریق یکی از الزامات امروزه در جهت ساخت و ساز می باشد . علاوه بر مصوبه شهرداری ها جهت استفاده از درب های ضد حریق برای ساختمان ها، امروزه جهت برقراری امنیت و آرامش نیز ساختمان ها اقدام به نصب درب های ضد حریق و در ساختمان های بزرگ اقدام به نصب درب ضد حریق و ساخت پله های اضطراری می نمایند . درب ضد حریق از نیازهای مهم امروزه از نظر مسایل ایمنی می باشد . . تمامی درب های ضد حریق دارای گواهی اصالت فنی و تاییدیه آتش نشانی می باشد. درب خروج اضطراری ضد حریق اساسا به درب هایی گفته می شود که علاوه بر مقاومت در برابر شعله های آتش و دمای بالا ، آن ها را به فضای بیرونی ( راهرو ها و دیگر طبقات) انتقال ندهد. درب های ضد حریق تماما فلزی بوده یعنی چهارچوب ، لنگه درب ، رویه ها ، یراق و … همگی فلزی بوده و امکان اشتعال ندارند. داخل لنگه درب ضد حریق شبکه های تقویت نصب شده است و داخل لنگه درب ضد حریق تماما از پشم سنگ نسوز پر شده است.

 درب ضد حریق

 

 درب ضد حریق چیست؟

 

همان طور که از نام آن پیدا است درب ضد حریق، نوعی درب مقاوم است که در برابر آتش مقاومت نموده و نمی سوزد. همواره حوادث ناگوار همه را تهدید می کند. در سال های اخیر که تمام مناطق ایران دارای لوله کشی گاز شدند و قبل از آن هم که از سیم کشی برق بهره مند بود.

آتش

 

مشکلی بزرگی که  به وجود آمد آن هم تداخل این دو نعمت الهی بود و شاید  جالب باشد ولی گاز به تنهایی نمی تواند باعث آتش سوزی شود تنها خطر گاز می تواند خفه کردن باشد که هیچ ربطی به آتش سوزی ندارد و به همین منظور است در سال های اخیر تولید کنندگان به فکر تولید درب ضد حریق افتاده و. درب ضد حریق، نوعی درب است که در برابر آتش بسیار مقاومت نموده و به هیچ عنوان خود شعله ور نمی شود با تولید درب ضد حریق، جان بسیاری از افراد به لطف خدا و تولید کنندگان نجات یافت و همواره ما می توانیم از درب ضد حریق نهایت استفاده را ببریم. اما طبق گفته های بالا تا کنون با نقش درب ضد حریق آشنا شدیم.

اگر در یک خانه گاز شهری نشتی دهد و یا به هر علت دیگر فضای خانه پر از گاز شود با کوچک ترین جرقه، احتراق رخ می دهد. به همین علت است که در برنامه های آموزشی همیشه تاکید دارند که اگر در حین ورود به خانه متوجه بوی گاز شدید به هیچ عنوان چراغ ها را روشن نکنید چرا که همین عمل علت اصلی آتش سوزی می باشد. گاز به تنهایی بو ندارد ولی به خاطر افزایش امنیت برای گاز شهری یک بوی نا مطبوع تولید کرده اند تا افراد به سرعت متوجه آن شوند.

 

anti fire door

 

تاثیر درب ضد حریق بر زمان آتش سوزی:


بنابراین در هنگام آتش اولین وسیله هایی که آتش می گیرند وسایل چوبی هستند. همه ی ما هم می دانیم که بخش اعظم وسایل یه خانه را چوب تشکیل داده است و همچنین شما باید بدانید که در حین آتش سوزی مهم ترین چیز که باید از آن مراقبت نمائیم جان افراد است!  وسایل خانه باز هم خریداری می شوند ولی شما هیچ گاه نمی توانید جان و یا سلامتی یک انسان را خریداری کنید به همین خاطر باید به مسیر های فرار در حین آتش سوزی توجه بیشتری داشته باشیم. درب ها اولین موانعی هستند که از ورود و خروج ما جلوگیری می کنند.

همان طور که می دانید جنس اکثر درب ها نیز از چوب است پس در حین آتش سوزی جزء وسایلی هستند که به سرعت می سوزند. توجه داشته باشید این که درب ها بسوزند و از بین بروند اصلا مهم نیست چرا که به سرعت می توان برای آن جایگزین انتخاب نمود ولی اگر درب ها بسوزند و شعله ور شوند مشکل بزرگ تری به وجود می آید و آن هم ممانعت از خروج افراد از منزل است.

درب ضد حریق

 

به همین خاطر ممکن است که با شعله ور شدن درب یک خانه، افراد آن خانه نتوانند از منزل خارج شوند و یا اگر هم خارج شوند باد از روی درب شعله ور شده عبور کنند که مسلما سوختگی های زیاد و عمیقی را روی بدن آن ها به وجود خواهد آورد. نمی توان که برای خانه درب تعبیه نکرد. چرا که در این صورت مورد تهاجم دزد ها قرار خواهیم گرفت و چیزی به عنوان حریم خانه وجود ندارد. اگر هم بخواهیم از درب های آهنی به عنوان درب های ورودی استفاده کنیم. نمایی بسیار زشت داشته و تمام زیبایی خانه ی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

اجزای تشکیل دهنده ی درب ضد حریق:


اینک می خواهیم بدانیم که علت ضد حریق بودن درب ضد حریق چیست؟ شما باید بدانید که هر نوع دربی از چهار چوب، یراق آلات، شبکه ی داخلی و سایر اجزاء ساخته شده است. اگر تولید کنندگان تمام این قطعات ذکر شده در بالا را به صورت ضد حریق تولید نمایند به طور کلی یک درب ضد حریق تولید می شود.

البته یک نکته ی مهم در این میان وجود دارد و آن هم این می باشد که  درب ضد حریق تا یک حدی توان مقاومت در برابر آتش را دارد. این حد تحمل بنا بر درب های مختلف، متفاوت است اما بسیار مهم می باشد که درب ضد حریق، توان و تحمل بسیار زیادی داشته باشد.

درکو تولید کننده ی انواع درب ضد حریق، سعی دارد که درب هایی با توان تحمل بالا را تولید نماید تا از جان هموطنان عزیز محافظت کند. در سر تا سر جهان یک زمان مشخص برای تحمل این درب ضد حریق، در نظر گرفته شده است که معمولا به آن زمان استاندارد می گویند.

البته باید بدانید که این زمان بنا بر حدس و گمان تعیین نشده است. بلکه با انجام آزمون های استاندارد مختلف آن را تعیین نموده اند. معمولا به طور استاندارد، این زمان را بر حسب دقیقه و یا ساعت مشخص می کنند. از مهم ترین نکات در خرید درب ضد حریق، توجه به زمان استاندارد آن می باشد.

یک نکته ی بسیار مهم که وجود دارد و از گفتن آن غافل شدیم این است که باید بدانید درب ضد حریق بیشتر در مکان های عمومی چون بیمارستان ها، اداره ها و آتش نشانی ها استفاده می شود.

درب های ضد حریق به دلیل آنکه دچار سوختگی نشوند معمولا در راهرو ها استفاده میشوند. این درب ها از آن جهت در راه رو ها استفاده میشوند که در صورتی که شعله های آتش به راه رو ها رسید افراد حاضر در ساختمان بتوانند با رساندن خود به قسمت پشت درب ضد حریق بتوانند خود را از شعله های آتش در امان نگهدارند و شعله های آتش در پشت درب باقی بماند.

 

ویژگی های درب ضد حریق

دو عدد ناودانی در درون درب ضد حریق تعبیه شده است تا در هنگام وقوع آتش سوزی باعث مستحکم شدن و جلوگیری از تغییر شکل درب شوند.

رنگ الکترو استاتیک پس از پایان یافتن مراحل ساخت درب به آن اضافه میشود

یراق آلاتی که به درب متصل میشوند شامل دستگیره متحرک و قفل آنتی پنیک  می باشد.

ضخامت استاندارد برای درب ضد حریق ۵ سانتی متر می باشد.

درب ضد حریق یکی از الزامات امروزه در جهت ساخت و ساز می باشد . علاوه بر مصوبه شهرداری ها جهت استفاده از درب های ضد حریق برای ساختمان ها، امروزه جهت برقراری امنیت و آرامش نیز ساختمان ها اقدام به نصب درب های ضد حریق و در ساختمان های بزرگ اقدام به نصب درب ضد حریق و ساخت پله های اضطراری می نمایند . درب ضد حریق از نیازهای مهم امروزه از نظر مسایل ایمنی می باشد .

درب خروج اضطراری ضد حریق اساسا به درب هایی گفته می شود که علاوه بر مقاومت در برابر شعله های آتش و دمای بالا ، آن ها را به فضای بیرونی ( راهرو ها و دیگر طبقات) انتقال ندهد. درب های ضد حریق تماما فلزی بوده یعنی چهارچوب ، لنگه درب ، رویه ها ، یراق و … همگی فلزی بوده و امکان اشتعال ندارند. داخل لنگه درب ضد حریق شبکه های تقویت نصب شده است و داخل لنگه درب ضد حریق تماما از پشم سنگ نسوز پر شده است.

استفاده از درب ضد حریق – درب ضد آتش در پله فرار و راهرو های مجتمع های مسکونی ، تجاری و اداری برای گرفتن تاییدیه آتش نشانی الزامی می باشد .

درب های ضد حریق دارای دو نوع درب ضد حریق فلزی و درب ضد حریق چوبی یا دودبند می باشند و اینکه در هر ساختمان از کدام درب ضد حریق باید استفاده کرد بستگی به استاندارد آتش نشانی دارد .

درب ضد حریق باید از چوب خشک ساخته شده باشد اینکه نوع چوب چه چیزی باشد نیز بستگی به نظر و صلاحدید خانه آتش آتش نشانی دارد به دلیل اینکه هر ساله استاندارد های آتش نشانی اصلاح می شود تا امنیت جانی بیشتری را برای ساکنان ساختمان در نظر گرفته شود .

 

 

درب ضد حریق چوبی


ضخامت درب ضد حریق چوبی باید ۱٫۵ سانتی متر بیشتر باشد این درب ضد حریق چوبی حتما این ضخامت را برای گرفتن تاییده پایان کار ساختمان و تاییده آتش نشانی داشته باشد. معمولا برای ساختمان های بالای ۲۳ متر از درب ضد حریق استفاده می شود که در حقیقت درب دودبند می باشد. درب ضد حریق چوبی دارای ضخامت بیشتر از ۱٫۵ و چوب خشک بدون هر گونه خطوط CNC می باشد. البته می توان ضخامت درب ها را افزایش داد و برجستگی بر روی درب ایجاد کرد ولی نباید هیچ گونه کنده کاری بر روی درب ضد حریق چوبی انجام شود.

نوع دستگیره درب ضد حریق نیز مهم می باشد. ست های کامل یراق درب ضد حریق تک لنگه و درب ضد حریق دو لنگه در بازار موجود می باشد و بستگی به کیفیت و کشور سازنده می توان از برندهای مختلفی استفاده کرد.  نصب درب ضد حریق چوبی بر روی چهارچوب فلزی نیز می تواند صورت بگیرد و بستگی به نظر ساختمان ساز دارد. چهارچوب چوبی درب ضد حریق چوبی بدون رنگ می باشد که از چوب روس خشک شده استفاده می شود و می توان گفت در این صورت جنس درب و چهارچوب شبیه به یکدیگر می باشد.

 

مطالب مشابه : درب ضد سرقت عمده

درب ضد سرقت,درب ضد سرقت راشا,راشا تولید کننده ی انواع درب ضد سرقت

درب ضد سرقت چیست؟

در سال‌های اخیر یکی از تجهیزات ساختمانی که استفاده از آن‌ها افزایش یافته، درب ضد سرقت است. درب ضد سرقت همانگونه که از اسم آن مشخص است به درب های گفته می شود که مانع ورود سارقین شده و در مقابل هر گونه دستکاری، تخریب و اهرم نمودن ایمن و قابل اطمینان باشد که شایان ذکر است اطمینان به منزله صد در صد نبوده ولی در مقایسه با درب های معمولی می توان تفاوت بسیار زیادی را مشاهده نمود و به استحکام درب های ضد سرقت پی برد.
درب ضد سرقت,درب ضد سرقت راشا,اجزای درب ضد سرقت

اجزای درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت یکی از پیش بینی هایی است که برای بالا بردن امنیت اماکن و ساختمان های مختلف استفاده می کنند. این گونه درب ها دارای اجزا و تکنولوژی ساختی متفاوت با درب های معمولی هستند و در ساخت این گونه درب ها از جزا و قطعاتی استفاده شده است تا میزان ایمنی درب افزایش یابد.
درب ضد سرقت راشا,انواع درب ضد سرقت,درب ضد سرقت کدام است؟

انواع درب ضد سرقت

اگر به دنبال انتخاب درب ضد سرقت مناسب منزل خود هستید، بدون تردید ذهن شما درگیر این مساله شده که محصول کدام کشور بهترین گزینه است؟ بدون درنظر گرفتن توان مالی که به سادگی پاسخ این پرسش را می دهد؛ می توان با در نظر گرفتن برخی موارد ساده در این زمینه، بهترین گزینه را انتخاب کرد.
درب ضد سرقت ایرانی,مشخصات درب ضد سرقت ایرانی,قیمت درب ضد سرقت ایرانی,درب ضد سرقت راشا

درب ضد سرقت ایرانی

درب ضد سرقت راشا داخل ایران ساخته می شود و دارای کیفیت خوبی است که این کیفیت می تواند قابل مقایسه با نمونه های خارجی باشد. اين نوع دربها از نظر ظاهری کاملاً مشابه درب های ضد سرقت ساخت کشور ترکیه می باشند، البته در ایران درب هایی با ظاهر مشابه درب های ضد سرقت چینی نیز تولید می شود.