درب ضد سرقت,درب اچ پی ال,راشا دُر,کاربردهای درب های ملامینه ( اچ پی ال )

درب اچ پی ال

  • جمعه 24 اسفند 1397
  • 4368 نفر

HPL (اچ پی ال) مخففHigh Pressure Laminate ورق هایی است با روکش طرح چوب یا طرح های متنوع دیگر، HPL (اچ پی ال) از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید که پس از قرار گرفتن در دمای بالای145 C و فشار 300 bar تبدیل به صفحات محکمی می شود . لایه های رنگی و ملامینه سطح نهایی     ( اچ پی ال با طرح های متنوع رنگی وطرح چوب) را می پوشانند .

درب اچ پی ال

اچ پی ال چیست؟

 

HPL (اچ پی ال) مخففHigh Pressure Laminate ورق هایی است با روکش طرح چوب یا طرح های متنوع دیگر، HPL (اچ پی ال) از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید که پس از قرار گرفتن در دمای بالای145 C و فشار 300 bar تبدیل به صفحات محکمی می شود . لایه های رنگی و ملامینه سطح نهایی     ( اچ پی ال با طرح های متنوع رنگی وطرح چوب) را می پوشانند .

دوام و مقاومت شیمیایی بالا وچسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی موجب پیوند ناگسستنی لایه های مختلف پانل می گردد .

HPL (اچ پی ال با طرح های متنوع رنگی وطرح چوب) پانل تزئینی است که کاربرد وسیعی در زمینه های گوناگون دارد و در ابعاد مختلف و ضخامت های متنوع موجود است . به طور معمول برای پوشش داخلی و خارجی ساختمان از ورق هایی با ضخامت6-8-12 mm استفاده می گردد .

درب اچ پی ال

اچ پی ال ورق ایی است با روکش طرح چوب یا طرح های متنوع دیگر، از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید و در ساخت ورق های فرمیکا یا همان اچ پی الاز کاغذ کرافت، کاغذ دکوراتیو، رزین فنلیک و رزین ملامین استفاده می شود، دوام و مقاومت شیمیایی بالا و چسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی موجب پیوند ناگسستنی لایه های مختلف پانل می گردد که پس از قرار گرفتن در دمای بالای 145 درجه و فشار 300 بار تبدیل به صفحات محکمی می شود. برای تولید اچ پی ال لایه‌های فوق متراکم مقوایی با رزین ترموست اشباع می‌شوند و همزمان در حالی که به هم می‌چسبند برای مدتی بین 40 تا 50 دقیقه تحت گرما (بیش از 120 درجه سانتی گراد) و فشار (بیش از 5 مگاپاسکال) قرار می‌گیرند.

برای حداقل خصوصیاتی که اچ پی ال باید داشته باشد استانداردهایی در کشورهای مختلف تدوین شده است که در صورت مطابق نبودن خواص محصول با این استانداردها، کیفیت پایین اچ پی ال خود را در مقاومت کمتر نسبت به گرما، خراشیدگی، ضربه، سایش و نیز وزن کمتر خود را نشان خواهد داد.

ورق های اچ پی ال مورد استفاده در صنعت درب در اصل ورق های اچ دی اف می باشند که بر روی آن یک ورق نازک از کاغذ کرافت پرس شده است، بنابراین بهترین نام برای درب هایی که در ساخت آنها از این روکش استفاده می شود درب ملامینه و یا به طور دقیق تر HDF ملامینه می باشد و با توجه به مقاومـت رطوبتی بسیار بالای اچ پی ال و سایر خواص آن رویه درب ملامینه به هیچ عنوان بر اثر رطوبت و سایر عوامل آسیب نمی بیند و در صورت استفاده از جنس مرغوب رنگ آن سالها ثابت و بدون تغییر خواهد بود.

اما اکنون این سوال مطرح می شود که این درب برای چه فضایی قابل استفاده است؟ با توجه به خواص گفته شده و اینکه ملامینه بر روی ورق اچ دی اف با ضخامـت 5 میـل و فشردگی 920 قرار می گیرد این ورق در برابر ضربه نیز مقاومت بالایی دارد بنابراین در صورتی که سایر نکات نیز در تولید رعایت شود امکان استفاده از آن برای درب ورودی واحد های آپارتمانی نیز وجود دارد. اما با توجه به نیاز امروزه صنعت ساختمان و رویکـرد آن به سـمت صنعتی سازی و همچنین ویژگی هایی که درب ورودی واحد های آپارتمانی بایستی داشته باشند بیشتر انتخاب ها برای درب ورودی آپارتمان ها درب ضد سرقت می باشد و بیشترین استفاده از درب های ملامینه HPL بـرای درب اتاق، حمام و سرويس بهداشتي می باشد.

نکته ای که در مورد استفاده درب اچ پی ال باید در نظر گرفت این است که در واقع ورق های مورد استفاده در درب ملامینه در اصل ورق اچ دی افی است که یک لایه ملامینه بر روی آن پرس شده است و با توجه به اینکه دور تا دور درب ها (کلاف درب) چوب است و روی آن هیچ روکشی نیست در صورت نفوذ آب به چوب مخصوصاً در قسمت زیرین درب که بیشتر در معرض آب قرار دارد، چوب آب را به خود جذب کرده و به مرور زمان رطوبت را از پشت ورق ملامینه به اچ دی اف زیرین می دهد و باعث ورم کردن درب خواهد شد، بنابراین باید دور تا دور درب خصوصاً زیر درب به خوبی با رنگ پوشش داده شود. 

در صورت استفاده از ورقهای اچ پی ال نامرغوب چه مشکلاتی می تواند در تولید درب های HPL به وجود آید؟

ترک خوردگی روکش ملامینه (HPL) هنگام پرس کاری به خصوص در گوشه قاب

خم شدگی HDF ملامینه از بالا به پایین و یا از راست به چپ و بالعکس

کم رنگ شدن رویه درب اچ پی ال به مرور زمان

کج شدن درب ساخته شده و جدا شدن ورق از بازو

کاربردهای درب های ملامینه ( اچ پی ال )

به دلیل عایق رطوبتی، کاربرد اصلی درب های ملامینه در محیط های مرطوب مانند حمام و سرویس های بهداشتی است. البته در این مورد مواردی هست که باید رعایت شوند.

مشکل: با توجه به اینکه دور تا دور درب های ملامینه، چوب است و روی آن هیچ روکشی نیست چنانچه در معرض آب قرار بگیرد، چوب آب را به خود جذب می کند. همین موضوع باعث ورم کردن درب خواهد شد.

راه حل: باید دور تا دور درب خصوصا زیر درب به خوبی با رنگ پوشش داده شود. البته با توجه به اینکه زیر درب در معرض دید نمی باشد می توانیم از فروشنده بخواهیم این قسمت را با رزین ABS که در ساخت درب های ضد آب استفاده می شود، پوشش دهد.

نکته قابل توجه این است که ورق های ملامینه و ABS از نظر زیبایی هم خوانی ندارند و از نظر ظرافت کار، ترکیب زیبایی به وجود نمی آورند. چنانچه ضد آب بودن درب اولویت شماست، بهتر است درب های ضدآب ABS را خریداری کنید. البته از نظر زیبایی مزیتی نسبت به همان مدل ترکیبی قبل ندارد.

ابعاد درب اچ پی ال

ابعاد دربهای اچ پی ال با توجه به اندازه چهار چوب داخلی ساختمان متفاوت است معمولا ارتفاع درب های اچ پی ال بین 195 تا 210 می باشد و عرض آن بین 70 تا 90 سانتیمتر می باشد، حداکثر ابعاد عرض درب های ساختمانی با توجه به نوع روکش های وارداتی این درب ها 92 سانتیمتر می باشد . قطر درب HPL با توجه به شبکه بندی چوبی به کار رفته و روکش آن 3.4+1 سانتیمتر می باشد.

رنگ بندی درب های ملامینه ( HPL)

برای رنگ بندی درب های HPL  با توجه به روکش وارداتی آن امکان رنگ شدن وجود ندارد اما تنوع بسیاری در نوع رنگ روکش دربهای اچ پی ال وجود دارد از جمله پرکاربرد ترن رنگ های درب اچ پی ال می توان به رنگ فندقی روشن، فندقی سیر، ماهگونی روشن، ماهگونی سیر، سفید، مشکی، گردویی، ونگه و … اشاره نمود.

درب ضد سرقت,درب ضد سرقت راشا,راشا تولید کننده ی انواع درب ضد سرقت

درب ضد سرقت چیست؟

در سال‌های اخیر یکی از تجهیزات ساختمانی که استفاده از آن‌ها افزایش یافته، درب ضد سرقت است. درب ضد سرقت همانگونه که از اسم آن مشخص است به درب های گفته می شود که مانع ورود سارقین شده و در مقابل هر گونه دستکاری، تخریب و اهرم نمودن ایمن و قابل اطمینان باشد که شایان ذکر است اطمینان به منزله صد در صد نبوده ولی در مقایسه با درب های معمولی می توان تفاوت بسیار زیادی را مشاهده نمود و به استحکام درب های ضد سرقت پی برد.
درب ضد سرقت,درب ضد سرقت راشا,اجزای درب ضد سرقت

اجزای درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت یکی از پیش بینی هایی است که برای بالا بردن امنیت اماکن و ساختمان های مختلف استفاده می کنند. این گونه درب ها دارای اجزا و تکنولوژی ساختی متفاوت با درب های معمولی هستند و در ساخت این گونه درب ها از جزا و قطعاتی استفاده شده است تا میزان ایمنی درب افزایش یابد.
درب ضد سرقت راشا,انواع درب ضد سرقت,درب ضد سرقت کدام است؟

انواع درب ضد سرقت

اگر به دنبال انتخاب درب ضد سرقت مناسب منزل خود هستید، بدون تردید ذهن شما درگیر این مساله شده که محصول کدام کشور بهترین گزینه است؟ بدون درنظر گرفتن توان مالی که به سادگی پاسخ این پرسش را می دهد؛ می توان با در نظر گرفتن برخی موارد ساده در این زمینه، بهترین گزینه را انتخاب کرد.
درب ضد سرقت ایرانی,مشخصات درب ضد سرقت ایرانی,قیمت درب ضد سرقت ایرانی,درب ضد سرقت راشا

درب ضد سرقت ایرانی

درب ضد سرقت راشا داخل ایران ساخته می شود و دارای کیفیت خوبی است که این کیفیت می تواند قابل مقایسه با نمونه های خارجی باشد. اين نوع دربها از نظر ظاهری کاملاً مشابه درب های ضد سرقت ساخت کشور ترکیه می باشند، البته در ایران درب هایی با ظاهر مشابه درب های ضد سرقت چینی نیز تولید می شود.